Οικονομικά Στοιχεία Εκθεσιακού Κλάδου
Ο εκθεσιακός κλάδος είναι σημαντικός πυλώνας της οικονομικής ανάπτυξης παγκοσμίως. Με βάση τον άμεσο αντίκτυπό του στο παγκόσμιο ΑΕΠ κατατάσσεται στην 55η θέση με βάση τη συνολική (άμεση και έμμεση) συνεισφορά του στο παγκόσμιο ακαθάριστο προϊόν!
Το 2019, πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας, οι εκθέσεις αφορούσαν άμεσα σχεδόν 353 εκατομμύρια επισκέπτες και σχεδόν 5 εκατομμύρια εκθέτες σε περισσότερες από 180 χώρες, δημιουργώντας περισσότερα από 125,6 δισ. ευρώ άμεσων δαπανών από επισκέπτες, εκθέτες και πρόσθετες δαπάνες που σχετίζονται με εκθέσεις, υποστηρίζοντας 1,4 εκατ. άμεσες θέσεις εργασίας παγκοσμίως και συνεισφέροντας άμεσα 73,5 δισ. ευρώ (82,3 δισ. δολάρια) στο παγκόσμιο ΑΕΠ.
Αφού συνυπολογιστούν και οι έμμεσες επιπτώσεις, οι εκθέσεις το 2019 υποστήριξαν παγκόσμιο οικονομικό αντίκτυπο ύψους 298,7 δισ. ευρώ (334,5 δισ. δολάρια) συνολικού προϊόντος (πωλήσεις επιχειρήσεων), 3,4 εκατ. συνολικές θέσεις εργασίας και εισέφεραν 179,3 δισ. ευρώ (200,7 δισ. δολάρια) στο παγκόσμιο ΑΕΠ.
Με βάση αυτά τα στοιχεία, εκτιμάται ότι η συνολική παραγωγή ανά τετραγωνικό μέτρο εκθεσιακού χώρου ανήλθε το 2019 σε περίπου 7.500 ευρώ (8.400 δολάρια), κάτι που σημαίνει ότι οι παγκόσμιες εκθέσεις παρήγαγαν άμεσα περισσότερη απόδοση σε πωλήσεις από πολλούς μεγάλους κλάδους της παγκόσμιας οικονομίας, συμπεριλαμβανομένων των μηχανικών εργαλείων και του ιατρικού και χειρουργικού εξοπλισμού.
Στην Ελλάδα, με βάση νέα μελέτη της Oxford Economics για το 2022, ο κλάδος περιλαμβάνει πάνω από 1.050 εταιρείες, με 4.400 εργαζόμενους και τζίρο 497 εκατ. ευρώ, ενώ η εισφορά του στο εθνικό ΑΕΠ φτάνει τα 246 εκατ. ευρώ.
Τα πολλαπλασιαστικά οικονομικά οφέλη του κλάδου για την ελληνική οικονομία δημιουργούν συνολικό οικονομικό όφελος άνω του 1 δισ. ευρώ για πλήθος συνεργαζόμενων κλάδων όπως τουρισμός, εστίαση, συνέδρια, catering, μεταφορές κ.ά., υποστηρίζοντας 8.400 θέσεις εργασίας ενώ ενισχύει πολλαπλασιαστικά και τα φορολογικά έσοδα, ανεβάζοντας την εισφορά στο εθνικό ΑΕΠ στα 499 εκατ. Ευρώ. Στην Ελλάδα, για το 2022, η συνολική παραγωγή ανά τετραγωνικό μέτρο εκθεσιακού χώρου ανήλθε στις 7.200 ευρώ.
Σύμφωνα με τον ΙΟΒΕ, ο μέσος διεθνής επισκέπτης εμπορικών εκθέσεων δαπανά ποσό 1.150 ευρώ σε κάθε επίσκεψη σε διεθνή έκθεση, ενώ πολλές φορές παραμένει στη χώρα και για τουριστικούς σκοπούς πέρα από τις ημέρες διαμονής για την έκθεση. Σε πόλεις με μεγάλα εκθεσιακά κέντρα, οι εκθέσεις δημιουργούν το ¼ των συνολικών διανυκτερεύσεων εντός της πόλης.
Το μετα-πανδημικό τοπίο
Ο εκθεσιακός κλάδος ήταν μεταξύ των πλέον πληγέντων από την πανδημία, καθώς οι εκθέσεις είχαν απαγορευτεί για χρονικό διάστημα 18 μηνών, και αποτέλεσε πιθανώς τον κλάδο που έμεινε για μεγαλύτερο διάστημα κλειστός
κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ωστόσο όλα τα σημάδια και τα στοιχεία από τις αρχές του 2022 δείχνουν ότι ο κλάδος ανακάμπτει γρήγορα και δυναμικά και μας επιτρέπουν να είμαστε αισιόδοξοι για το μέλλον.
Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε μετά την άρση των περιορισμών της πανδημίας, παρά την αυξημένη εξοικείωση με τα ψηφιακά κανάλια, τόσο οι επισκέπτες όσο και οι εκθέτες αξιολογούν τις εκδηλώσεις με φυσική παρουσία πιο ψηλά σε όλες σχεδόν τις πτυχές της εμπειρίας. Η φυσική παρουσία θεωρείται πολύ καλύτερη για δικτύωση και συνολικά μια πιο ευχάριστη εμπειρία. Ταυτόχρονα, ενώ η επιθυμία για συχνότερη φυσική παρουσία σε εκδηλώσεις είχε μειωθεί το 2020, έχει πλέον ανακάμψει στα προ πανδημικά επίπεδα τόσο για τους επισκέπτες όσο και για τους εκθέτες, υποδηλώνοντας ότι έχει επιστρέψει η δυναμική για οργανική αύξηση του αριθμού των επισκεπτών.
Όλα τα παραπάνω αναδεικνύουν τη σημασία της παρουσίας ενός συλλογικού οργάνου όπως ο ΣΟΚΕΕ, που όχι μόνο θα εκπροσωπεί τα συμφέροντα του κλάδου αλλά θα αξιοποιεί και την επιστημονική έρευνα και τα στατιστικά στοιχεία για να δώσει μια καλύτερη και πιο ολοκληρωμένη εικόνα του εκθεσιακού κλάδου στην Ελλάδα και της μεγάλης σημασίας του για την εθνική οικονομία.